- Standardy Ochrony Małoletnich
- Monitoring wizyjny w Szpitalu
- Informacje dla osób ze szczególnymi potrzebami
- Jak zostać naszym pacjentem
- Pobyt w szpitalu
- Przygotowanie do badań
- Odwiedziny w szpitalu
- Korupcja szkodzi zdrowiu
- Dokumenty do pobrania
- Program Dobry Posiłek
- Udostępnianie dokumentacji medycznej
- ETYKA w Szpitalu św. Rocha w Ozimku - informacja dla pacjentów, rodzin i personelu szpitala
- Cennik usług komercyjnych
- Realizacja teleporad w POZ
- Sugestie, opinie i skargi
- Polityka prywatności
- Prawa i obowiązki Pacjenta
ETYKA w Szpitalu św. Rocha w Ozimku - informacja dla pacjentów, rodzin i personelu szpitala
Leczenie szpitalne staje się w dzisiejszych czasach coraz większym wyzwaniem a praca jest służbą publiczną, której celem nadrzędnym jest dobro każdego pacjenta. Warto zapoznać się z Kodeksem Etycznym Pracowników EMC Instytut Medyczny S.A. Szpital św. Rocha w Ozimku, który stanowi zbiór wartości i zasad, którymi powinni się kierować pracownicy Szpitala podczas wykonywania zadań służbowych w miejscu pracy,a także poza nim. Celem Kodeksu jest poprawa jakości udzielanych przez Szpital św. Rocha w Ozimku świadczeń oraz zwiększenie zaufania pacjentów i ich rodzin do wykwalifikowanego personelu medycznego i wsparcie pracowników w realizowaniu standardów etycznego postępowania.
W praktyce codziennej często dochodzi do sytuacji trudnych a nawet konfliktowych, kiedy osoby, których dana sytuacja dotyczy,zarówno po stronie pacjenta, jak i personelu, nie są pewne, jak postąpić. Z uwagi na silne emocje towarzyszące tego rodzaju sytuacjom, trudno jest popatrzeć racjonalnie i dostrzec wszystkie możliwe dostępne rozwiązania. Nierzadko zdarza się, że pacjenci oraz członkowie rodziny postrzegają sytuację w sposób całkowicie odmienny, od tego, jak widzi ją personel szpitala. Co więcej, zdarza się również, że nawet w obrębie tej samej rodziny dochodzi do różnicy zdań odnośnie decyzji, jakie jej członkowie muszą podjąć wobec bliskiej im osoby będącej pacjentem szpitala. W takich właśnie sytuacjach pomocny może okazać się kontakt z Zespołem ds. Etyki Szpitala św. Rocha w Ozimku.
Kto wchodzi w skład zespołu ds. Etyki?
W skład Zespołu ds. Etyki wchodzą osoby zatrudnione w Szpitalu św. Rocha w Ozimku, w tym Psycholog, Z-ca Dyrektora ds. Medycznych, Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta, Pielęgniarka Naczelna oraz Kierownik Administracji. Skład Zespołu jest stały.
Jakie są zadania Zespołu ds. Etyki?
Do podstawowych zadań Zespołu należą:
➔ Definiowanie problemów etycznych występujących na terenie szpitala oraz określenie sposobu ich rozwiązania.
➔ Udzielanie pomocy lekarzom, pacjentom i ich rodzinom w podejmowaniu trudnych decyzji etycznych.
➔ Rozwiązywanie problemów, w odniesieniu do których istnieje podejrzenie zaistnienia sytuacji wątpliwej etycznie w zakresie relacji: personel/pacjent lub jego rodzina, przełożony/pracownik, pracownik/pracownik.
➔ Do Zespołu ds. Etyki mogą być zgłaszane sprawy dotyczące:
– naruszenia praw pacjenta i lub/ jego opiekunów/rodziny,
– naruszenia tajemnicy zawodowej lub zasad poufności,
– trudności w zakresie komunikacji interpersonalnej, mające negatywny wpływ na proces leczenia
– podejrzenia zachowań o charakterze mobbingu wśród personelu,
– wszelkiego rodzaju sytuacji konfliktowych,
– wątpliwości odnośnie wybranych, etycznych aspektów dotyczących prowadzonego leczenia (np. kontynuacja uporczywej terapii)
➔ Upowszechnianie wiedzy dotyczącej zasad etycznego postępowania w medycynie i opiece zdrowotnej.
➔ Reagowanie na zgłaszane przypadki nieprzestrzegania obowiązującego w Szpitalu Kodeksu Etyki, Kodeksu Etyki Lekarskiej, Kodeksu Etyki Pielęgniarki i Położnej, Kodeksu Etyki Zawodowej Psychologa bądź Kodeksu Etyki innych grup zawodowych.
Kiedy i w jakich okolicznościach wskazany jest kontakt z Zespołem ds. Etyki?
Kontakt z Zespołem ds. Etyki jest wskazany, w sytuacji gdy:
➔ Osoba zgłaszająca dostrzega, że istnieje problem etyczny w opiece nad chorym jak naruszenie jego praw, godności, otwarty konflikt, działanie na szkodę etc.
➔ Mimo upływu czasu istnieje brak możliwości wypracowania satysfakcjonującego obydwie strony rozwiązania problemu.
➔ Do kontaktu i współpracy z Zespołem ds. Etyki zachęcamy ponadto wszystkich pracowników Szpitala, którzy chcą w konstruktywny sposób ulepszyć pracę Zespołu.
Czego mogę oczekiwać od Zespołu ds. Etyki po zgłoszeniu wniosku?
1. Zespół ds. Etyki rozpatruje wnioski w terminie 30 dni od daty wpływu.
2. Omówienie poszczególnych przypadków oraz procedura konsultacji przypadku ma charakter poufny.
3. Wypracowana opinia Zespołu jest podawana do wiadomości wnioskodawcy w formie pisemnej.
4. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości Zespół podejmuje decyzje o wdrożeniu działań naprawczych.
5. W przypadku naruszenia zasad etyki przez pracownika Szpitala, bezpośredni przełożony zostaje powiadomiony przez Zespół o wystąpieniu problemu etycznego w ramach kierowanej jednostki z zachowaniem zasad anonimowości personalnej.
Jak mogę skontaktować się z Zespołem ds. Etyki ?
Zgłaszanie wniosków do rozstrzygnięcia przez Zespół ds. Etyki może odbywać się przez:
➔ Zgłoszenie pocztą elektroniczną na adres e-mail: etyka.ozimek@emc-sa.pl
➔ Pisemnie do Administracji Szpitala w zaklejonej kopercie zaadresowanej do Zespołu ds. Etyki.
➔ Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane.