Zespół ds. Etyki

Do podstawowych zadań Zespołu należy:

  1. Zapewnienie ochrony praw pacjentów zgodnie z zasadami Kodeksu Etyki oraz przepisami Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
  2. Udzielanie pomocy lekarzom, pacjentom i ich rodzinom w podejmowaniu trudnych decyzji etycznych dotyczących kwalifikowania do różnych metod terapii, w zakresie leczenia podtrzymującego życie.
  3. Rozwiązywanie problemów, w odniesieniu do których istnieje podejrzenie zaistnienia sytuacji wątpliwej etycznie w zakresie relacji:
    • a) personel → pacjent bądź jego rodzina,
    • b) przełożony → pracownik,
    • c) pracownik → pracownik.

Do zespołu Etyki mogą być zgłaszane sprawy dotyczące:

  • naruszenia praw pacjenta i lub/ jego opiekunów/rodziny,
  • naruszenia tajemnicy zawodowej lub zasad poufności,
  • trudności w zakresie komunikacji interpersonalnej, mające negatywny wpływ na proces leczenia,
  • podejrzenia zachowań o charakterze mobbingu wśród personelu,
  • wszelkiego rodzaju sytuacji konfliktowych,
  • wątpliwości odnośnie wybranych, etycznych aspektów dotyczących prowadzonego leczenia (np. kontynuacja uporczywej terapii). 

Procedura zgłaszania wniosku do Zespołu ds. Etyki 

Zgłaszanie wniosków do rozstrzygnięcia przez Komisję Etyczną może odbywać się przez:

  1. Zgłoszenie pocztą elektroniczną na adres e-mail: etyka-rczlubin@pentahospitals. pl
  2. Zgłoszenie pisemne przez Biuro Zarządu w zaklejonej kopercie zaadresowanej do Zespołu ds. Etyki.

Wniosek powinien zawierać:

  • imię i nazwisko osoby zgłaszającej wniosek,
  • telefon kontaktowy oraz adres e-mail wnioskodawcy, 
  • adres wnioskodawcy (jeżeli odpowiedź ma być w postaci tradycyjnej formy listowej),
  • opis problemu etycznie wątpliwego.

Wzór wniosku stanowi Załącznik nr 1. Zgłoszenia anonimowe lub wnioski nie spełniające powyższych warunków, nie będą rozpatrywane. 

Rozpatrywanie złożonego wniosku

Po otrzymaniu wniosku Zespół ds. Etyki podejmuje decyzję o trybie weryfikacji wniosku i sposobie jej rozpatrzenia. Mając na uwadze specyfikę danego zgłoszenia, Zespół może powołać do swojego składu osobę będącą konsultantem na czas rozpatrzenia złożonego wniosku. Zespół ds. Etyki zastrzega sobie standardowy czas do 1 miesiąca na rozeznanie sytuacji, podjęcie interwencji oraz udzielenie odpowiedzi osobie zgłaszającej wniosek. W sytuacjach wyjątkowych, wnioski mogą być rozpatrywane w trybie pilnym.  

Załącznik_nr_1_Formularz_zgłoszeniowy